Nijhof x Carmel College Salland: ‘Onderwijs en bedrijfsleven kunnen nog dichter bij elkaar komen’
19 januari 2023
Sinds vorig jaar werken we officieel samen met Carmel College Salland. Samen bereiden we leerlingen beter voor op werken in de installatietechniek. Een gesprek met Angelique Nijhof, Erik Beldman, onderwijsinnovator Jeroen Bonhof van het Carmel College en twee derdejaars vmbo-leerlingen.
Maar eerst een blik in het technieklokaal aan de Zwolseweg in Raalte. Carmel College-docent Reinoud ten Broeke staat voor een gloednieuwe opstelling: 12 platen op werkhoogte met daarop schakelaars, lampen en stopcontacten. Ten Broeke: ‘Monstermooi! Ik heb zelf de lts gedaan en jarenlang gewerkt in de installatietechniek. Mijn wens was altijd om mijn kennis te delen met de leerlingen. Voorheen deden we dat hier op een geïmproviseerde manier, met werkborden in een bankschroef. Met deze opstelling kunnen we leerlingen veel beter kennis laten maken met de installatietechniek. De materialen waarmee we werken worden ook gebruikt in de beroepspraktijk, net als de werktekeningen.’
Ten Broeke wijst naar een bordje aan het plafond: ‘Daar heb ik de meest voorkomende symbolen afgebeeld en uitgelegd, zodat mijn leerlingen snel weten hoe ze een tekening moeten lezen. Tegen leerlingen zeg ik: zorg dat de installatie werkt en veilig is en werk netjes. Want het eerste wat een klant zegt is: ‘Dat ziet er goed uit!’’
In een docentenkamer verderop geven Angelique Nijhof en Jeroen Bonhof namens het team technisch onderwijs van Carmel College Salland tekst en uitleg bij samenwerking. Aanschoven zijn ook Erik Beldman, die vanuit Nijhof gastlessen geeft op de school, en Job en Joery, twee derdejaars leerlingen.
Waar begon dit verhaal?
Angelique: ‘In ons duurzaamheidscentrum. Ik had de techniekafdeling van het Carmel uitgenodigd en die kwamen met een delegatie. Daaruit ontstond het WEN-project, waarbij leerlingen kennis maken met de installatietechniek. Jeroen en ik kennen elkaar al wat langer en zitten op dezelfde golflengte.’
Waarom wil het Carmel College samenwerken met het bedrijfsleven?
Jeroen: ‘Bedrijven als Nijhof kunnen het onderwijs verrijken. We willen techniek aanbieden op een professionele manier, dat kunnen we als school niet. Dat is deels een geldkwestie, deels een kenniskwestie. Voor techniekdocenten is het moeilijk om van elk vakgebied op de hoogte te blijven, dat is niet te doen in de huidige maatschappij met zoveel technologische voortgang. Nijhof wil pionieren, net als wij. Eén telefoontje naar Angelique was dan ook genoeg. Ik wilde voorkomen dat onze wens om techniekonderwijs te professionaliseren een administratief meerjarenplan zou worden.’
Angelique, waarom maken jullie hier geld en mensen voor vrij?
Angelique: ‘We willen dat technici opgeleid blijven worden in deze regio, zodat je een elektricien of verwarmingsmonteur kan blijven bellen. Ik heb een hart voor de techniek en voor het opleiden van mensen. We doen dit niet voor de Nijhof Groep, maar voor de installatietechniek in heel Salland. Je hoort mensen vaak vragen: ‘Kan de LTS niet terugkomen?’ Maar die komt niet terug.’
Erik: ‘In mijn tijd kon je je nog enigszins redden als je van het vmbo afkwam, je had basiskennis. Dat loopt terug, ook omdat ontwikkelingen in ons vakgebied steeds sneller gaan. Door dit soort samenwerkingen kunnen we onderwijs en praktijk dichter bij elkaar brengen.’
Joery en Job, wat vinden jullie van deze ontwikkeling?
Job: ‘Ik zie mezelf later wel werken in de installatietechniek. Vooral het aansluiten van bedrading vind ik interessant om te doen. Met deze nieuwe opstelling in ons technieklokaal leren we dat op een goede manier.
Joery: ‘Mijn familie zit in het vak, dus ik kende de installatietechniek al redelijk. Ik vind dat het vak nu op een professionele manier wordt gepresenteerd op school.’
Waarom kiezen jullie ervoor om een gastdocent van Nijhof voor de groep te zetten?
Jeroen: ‘Het maakt leerlingen nieuwsgierig. ‘Hé, hij heeft een ander shirt aan. Wat komt hij doen?’
Erik: ‘Ik vind het leuk om kennis over te dragen en jeugd te enthousiasmeren, het liefst op een begrijpelijke manier. Op de bouw wordt veel vakjargon gebruikt. Het is een valkuil van techneuten om specifieke kennis voor algemene kennis aan te zien.
Angelique: ‘Dat Erik hier loopt is ook weer leerzaam voor ons, we doen inspiratie op om onze lesmethodes verder te ontwikkelen.’
In hoeverre is dit een tijdelijke oplossing?
Angelique: ‘Eerder het begin van een lange samenwerking wat mij betreft. Waarom zou je het niet gezamenlijk doen? Het kan met nog meer bedrijfstakken.’
Jeroen: ‘Niet alleen voor het vmbo, ook voor het ROC kunnen samenwerkingen met het bedrijfsleven uitkomst bieden. Een groot deel van onze leerlingen blijft in het Sallandse werken. Dan moet je ook laten zien wat deze regio te bieden heeft. De kern is dat we jongeren willen helpen zich te ontwikkelen.’
Angelique: ‘Ons ideaalbeeld is dat we als sector intensiever met het Carmel gaan samenwerken, dat er een warme overdracht plaatsvindt naar het vervolgonderwijs en uiteindelijk naar de beroepspraktijk. Mijn droom is dat leerlingen vrijstellingen krijgen op het mbo voor wat ze op het Carmel en bij ons hebben geleerd.’
Waar zit nog ruimte voor verbetering?
Jeroen: ‘Wij als team technisch onderwijs willen nog meer doen met de technologie van nu: domotica, duurzame techniek, draadloze stroom. En ik zou meer met projecten willen doen, opdrachten waar we met groepen leerlingen een dagdeel per week aan kunnen werken. Het gat kan nog verder gedicht worden.’
Angelique: ‘Deze samenwerking is nog maar het begin.’
Joery: ‘Ik vind sommige dingen nog een beetje makkelijk. We kunnen meer worden uitgedaagd. Een schakelaar en een lichtje aansluiten, dat heb je in twee lessen wel geleerd.’